Ajánlások
Hogyan válasszunk vezetési tanácsadót?
A VTMSZ ajánlásának célja, hogy irányelveket, szakmai segítséget, gyakorlati támpontokat, nyújtson leendő ügyfeleinknek a megfelelő vezetési tanácsadó kiválasztásához.
A tanácsadó választása stratégiai kérdés, ezért hosszú távú együttműködésre kell törekedni ügyfél és tanácsadó között. E szempontot már a választás kezdetétől célszerű szem előtt tartani. Kulcsfontosságú az interaktív, közvetlen kapcsolat a leendő tanácsadóval, a tanácsadó megismerése, az együttműködés tesztelése. Ez egyúttal a későbbi kockázatot is csökkenti, illetve megkönnyíti a szervezeti kultúrák közti különbségek kezelését. A hosszú távú együttműködés lehetővé teszi, hogy a tanácsadó minél alaposabban megismerhesse ügyfelét, melynek következménye, hogy egyre hatékonyabban tud közreműködni problémáinak megoldásában. A tanácsadó lecserélésével megbízóink elesnek ezektől az előnyöktől, ezért a változtatást csak feloldhatatlan ellentétek esetén, alapos mérlegelés után javasoljuk.
A tanácsadás sokszor megfoghatatlanabb, az ügyfél és tanácsadó viszonya miatt más, mint a konkrét paraméterekkel meghatározható termékek. E tulajdonságai miatt "beszerzése" is különbözik azokétól. Míg a termékek között funkcionalitásuk, technikai paramétereik alapján döntünk, tanácsadót általában bizalmi alapon választunk; csakúgy, mint orvost, ügyvédet vagy papot. A tanácsadóba vetett bizalom segít áthidalni az együttműködés sajátosságaiból adódó problémákat.
A kiválasztás szempontjai:
- Alkalmazott módszerek, módszertanok
- Projektvezetési tapasztalatok
- Cégreferenciák
- Személyes referenciák, szubjektív megítélés
- Garancia a teljesítésre
- Ár, fizetési konstrukció
Tanácsadó választásánál - optimális esetben - az ár a szempontok közt az utolsó helyen áll. Az ár alapján való rangsorolás nem veszi figyelembe a szolgáltatás minőségét, illetve nem tükrözi a választás során kiemelkedő jelentőségű - az előbbiekben említett - bizalmi faktort. Tanácsadónk számára is biztosítani kell a teljesítményével arányos nagyságú profit elérésének lehetőségét, hiszen "kizsákmányolása" esetén mind motivációja, mind kompromisszumkészsége csökken, mely veszélyezteti kitűzött céljaink elérését.
Tekintettel arra, hogy a tanácsadást komplex jószágként kell értelmeznünk, a vállalat által alkalmazott hagyományos beszerzési eljárások általában nem, vagy csak körültekintéssel alkalmazhatók. Ha mégis strukturált eljárás mellett döntünk, alkalmazzunk többlépcsős, interaktív versenyeztetést. Ez esetben ajánlatos a versenyhelyzetet mindvégig fenntartani, minden jelölt számára azonos konzultációs és jelentkezési feltételeket biztosítani, a kiválasztási szempontokat az eljárás elején meghatározni, és a szükséges mértékben az ajánlattevők részére kommunikálni.
Tegyük a versenyeztetés során lehetővé, hogy jelöltjeink tudjanak egymásról, s így hatékonyan, és a VTMSZ etikai kódexének megfelelő módon megkülönböztethessék szolgáltatásaikat.
A VTMSZ készséggel támogatja azokat a leendő tanácsadási ügyfeleket, akik bizonytalanok abban, hogy milyen versenyeztetési eljárással, s a vezetői tanácsadók melyik köréből válasszanak.
A VTMSZ Etikai Bizottsága rendelkezésére áll ügyfeleinknek, ha tagszervezeteink munkájával, vagy üzleti magatartásával kapcsolatban kifogásuk van.
A szövetség küldetése
A VTMSZ megalakulása óta a vezetési tanácsadás, mint hozzáadott értéket nyújtó szolgáltatás, széles körben ismertté vált. A szövetségnek tehát ma már nem a szakma elfogadtatásáért, hanem a további dinamikus fejlesztéséért kell küzdenie. Ezért felülvizsgáltuk és aktualizáltuk az eredeti célkitűzéseket. A megváltozott környezetben a VTMSZ (a továbbiakban Szövetség) céljait a következőképpen lehet meghatározni:
Alapszabályba foglalható rész:
A szövetség küldetése
- A Szövetség küldetése, hogy összefogja azokat a vezetési tanácsadó cégeket és tanácsadókat, akik elfogadják a szakma nemzetközi normáit és etikai követelményeit, valamint elősegítse a vezetési tanácsadási szakma elismerését és megbecsülését.
- A szövetség jellege
- A Szövetség a vezetési tanácsadói szakma élcsapata.
A szövetség céljai
- mértéktartó és hiteles módon képviselje a vezetési tanácsadók, tanácsadó cégek és ezen keresztül a tanácsadó szakma érdekeit,
- töltsön be meghatározó szerepet a tanácsadók többi szakmai szervezeteivel összehangolt fellépésben,
- alkosson véleményformáló erőt a vezetési tanácsadással kapcsolatos kérdésekben,
- járuljon hozzá a szakma presztízsének növeléséhez,
- váljon szakmai kamarává,
- segítse elő a tagsági viszony minőségi védjeggyé válását.
A szövetség feladatai
- szigorú üzleti és etikai normák terjesztése, és betartásuk ellenőrzése,
- állami és nemzetközi kapcsolatok menedzselése,
- PR tevékenység végzése,
- a CMC (Minősített Vezetési Tanácsadó) cím ismertségének növelése,
- a meghatározó tanácsadó cégek bevonása a szövetség munkájába,
- szigorú belépési és bennmaradási normák kialakítása és érvényesítése.
A szövetség szolgáltatásai
- a vezetési tanácsadási szakmával kapcsolatos információk, összegyűjtése, megosztása,
- közös tanácsadói tudásbázis létrehozása,
- tanácsadói adatbázisok létrehozása és karbantartása,
- rendezvények, tapasztalatcserék megszervezése,
- tagok közötti kapcsolatok erősítése,
- a szakma fejlődésének nyomon követése és elemzése.
- alapszabályban nem szereplő rész
A szövetség működése során
- törekedjen az egyszerűségre és átláthatóságra,
- törekedjen a pénzügyi stabilitásra,
- használja ki a szponzorálás és pályázatok adta lehetőségeket,
- professzionális módon szervezze meg működését és irodai szolgáltatásait.